Nauczyciele Trójki po raz piaty angażują się w projekt Erasmus +

Nadszedł czas na krótkie podsumowanie naszego wyjazdu. Kurs językowo-metodyczny Erasmus+ odbył się w dniach 10–24 sierpnia 2025 roku w Ayia Napa na Cyprze. Wzięło

 w nim udział sześciu nauczycieli reprezentujących naszą szkołę. Celem mobilności była intensywna nauka języka angielskiego oraz rozwój kompetencji komunikacyjnych

 i metodycznych. Szkolenie odbywało się w szesnastoosobowej grupie i koncentrowało się na następujących tematach: ”Siła metod nieformalnych w edukacji formalnej”, Interdyscyplinarne umiejętności i metody nauczania” oraz „Strategie radzenia sobie

z uczniami neuroatypowymi”. Zajęcia prowadzone były w języku angielskim przez doświadczonych trenerów i coachów.

Kerrie Phipps to międzynarodowa trenerka, mówczyni motywacyjna oraz autorka wielu książek poświęconych rozwojowi osobistemu i przywództwu. Od lat inspiruje liderów, nauczycieli i przedsiębiorców do budowania autentycznej pewności siebie w relacjach międzyludzkich, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Jej podejście opiera się na empatii, aktywnym słuchaniu i odwadze w nawiązywaniu kontaktów, co czyni ją cenionym mentorem w środowiskach międzynarodowych.

Peter Sewell to australijski autor, mówca i coach, specjalizujący się w matematyce stosowanej oraz informatyce teoretycznej. Jego głównym obszarem zainteresowań jest rozwijanie i wykorzystywanie zaawansowanych modeli matematycznych do abstrakcji

 i analizy głównych systemów komputerowych. Jako mówca i coach dzieli się swoją wiedzą

 z profesjonalistami i pasjonatami nowych technologii, inspirując do stosowania matematyki w praktyce oraz do ciągłego rozwoju kompetencji w dynamicznie zmieniającej się branży IT.

Podczas trwania kursu uczestnicy zapoznali się z podstawami edukacji nieformalnej – jej zasadami, korzyściami oraz różnicami względem tradycyjnych metod edukacji formalnej. Cykl zajęć zakończył się opracowaniem i prezentacją grupowych projektów opartych na metodach edukacji nieformalnej, które zostały zaprezentowane podczas ewaluacji końcowej. Istotnym elementem kursu była także tematyka wspierania współpracy międzyprzedmiotowej jako narzędzia rozwijania u uczniów kompetencji w zakresie krytycznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. Podkreślano znaczenie integrowania treści z różnych przedmiotów, co sprzyja tworzeniu spójnych i angażujących doświadczeń edukacyjnych. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z przykładami dobrych praktyk, które pokazują, jak współpraca nauczycieli różnych specjalności może prowadzić do lepszego zrozumienia złożonych zagadnień przez uczniów. Szczególne zainteresowanie wzbudziły strategie pracy

 z uczniami neuroatypowymi, obejmujące metody wspierania funkcjonowania poznawczego

 i emocjonalnego oraz praktyki sprzyjające budowaniu inkluzyjnego środowiska szkolnego. W trakcie zajęć poruszano zagadnienia związane z indywidualizacją procesu nauczania, adaptacją treści oraz rozwijaniem kompetencji społecznych uczniów z ASD, ADHD i innymi profilami neuroatypowymi. Prowadząca zajęcia podkreślała, że kluczem do skutecznej pracy z uczniami neuroatypowymi jest zrozumienie mechanizmów funkcjonowania ich mózgu. Taka wiedza pozwala nauczycielom lepiej interpretować zachowania uczniów, adekwatnie reagować na ich potrzeby oraz tworzyć środowisko sprzyjające efektywnemu przyswajaniu wiedzy i rozwojowi emocjonalno-społecznemu.

Integralną częścią pobytu na Cyprze był również element kulturowy oraz eksploracja wyspy, które miały na celu pogłębienie wiedzy uczestników na temat dziedzictwa kulturowego

i społecznego regionu. Uczestnicy poznali cypryjską architekturę, sztukę, kuchnię i zwyczaje, co sprzyjało rozwijaniu kompetencji międzykulturowych oraz lepszemu zrozumieniu lokalnego kontekstu.

Udział w projekcie Erasmus+ na Cyprze przyniósł wiele wymiernych rezultatów i trwałych efektów zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym. Uczestnicy zdobyli nowe kompetencje zawodowe, poszerzyli wiedzę z zakresu nowoczesnych metod nauczania, edukacji nieformalnej oraz pracy z uczniami neuroatypowymi. Istotnym efektem było również wzmocnienie kompetencji międzykulturowych i językowych oraz rozwój umiejętności pracy zespołowej i refleksji nad własną praktyką pedagogiczną. Projekt zaowocował opracowaniem konkretnych narzędzi i materiałów, które mogą być wdrażane

w codziennej pracy dydaktycznej. W dłuższej perspektywie przyczynił się do zwiększenia otwartości na współpracę międzynarodową oraz inspirował do dalszych działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji.