Współczesna szkoła podstawowa stoi przed wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich warunków do edukacji i rozwoju dzieci z dysfunkcjami, posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wymaga to stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, by dzieci niepełnosprawne uczyły się w szkole ogólnodostępnej. Podstawowym założeniem edukacji włączającej jest wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenna wartość w rozwoju społecznym. Zadania edukacji włączającej opierają się przede wszystkim na: efektywnej nauce wszystkich dzieci, rozwoju talentów, przygotowaniu do samodzielnego życia, nauce empatii.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Koźminie Wlkp. od kilku lat realizuje założenia edukacji włączającej. Zatrudnia specjalistów w zakresie: oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki, logopedii, terapii pedagogicznej, socjoterapii, psychologii, neuropedagogiki, dzięki czemu podejmuje specjalistyczne oddziaływania dydaktyczne, wychowawcze i rewalidacyjne, ukierunkowane na wszechstronny rozwój dzieci z dysfunkcjami. Posiadamy dobrze wyposażone gabinety terapeutyczne, współpracujemy z rodzicami, terapeutami i podejmujemy wiele zadań, by dzieci niepełnosprawne czuły się w naszej szkole dobrze.
Dyrekcja i nauczyciele starają się w jak najlepszy sposób zintegrować dzieci niepełnosprawne z koleżankami i kolegami szkolnymi poprzez okazywanie tolerancji i pomocy. W bieżącym roku szkolnym szkoła realizuje projekt „Każdy inny – wszyscy równi”. Dzieci podejmują akcje ogólnoszkolne takie jak: Dzień Życzliwości, Dzień Tolerancji, Światowy Dzień Porażenia Mózgowego, Dzień Osób z Zespołem Downa, Światowy Dzień Autyzmu. Organizujemy wycieczki integracyjne. Podejmujemy działania, by uczniowie z dysfunkcjami pokonywali bariery i włączali się w aktywności szkolne – dlatego chętnie dzieci niepełnosprawne i pełnosprawne występują podczas akademii szkolnych i imprez środowiskowych. Dostrzegamy trudności, z jakimi borykają się dzieci niepełnosprawne, wsparcie koleżanek i kolegów rozwija we wszystkich uczniach poczucie empatii i odpowiedzialności za drugiego człowieka. W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizujemy dla dzieci dodatkowe zajęcia: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające zainteresowania i kompetencje emocjonalno-społeczne, umiejętność uczenia się. Każde dziecko z orzeczeniem, które tego potrzebuje, ma swojego nauczyciela wspomagającego. Jego rolą jest wspieranie ucznia podczas lekcji, otaczanie go opieką, pomaganie w wykonywaniu zadań, z którymi sobie nie radzi, mobilizowanie do aktywności. Taki nauczyciel doskonale dostrzega indywidualne potrzeby ucznia, a dzięki współpracy z rodzicami udzielana pomoc przynosi efekty i korzystnie wpływa na rozwój dziecka.
Ministerstwo Edukacji i Nauki wskazuje, że 31 % uczniów w Polsce wykazuje specjalne potrzeby edukacyjne z różnych powodów: niepełnosprawności, trudności w uczeniu lub zachowaniu. W edukacji włączającej, której zadania realizujemy w naszej szkole, każde dziecko jest ważne. Wobec czego podejmujemy działania, by dzieci te nie były wykluczane z grupy rówieśniczej, by rozwijały swoje talenty, zdobywały wiedzę i umiejętności na miarę swoich możliwości.
IS