Rok szkolny 2024/2025
Metody otrzymywania soli
Doświadczenia na lekcjach chemii w klasach 8 a i 8 b
Rok szkolny 2023/24
Eksperymenty z wodą
Jak spinacze utrzymują się na wodzie?- badanie napięcia powierzchniowego wody. Ile wody zmieści się w szklance? - a może jeszcze trochę? Dlaczego woda z odkręconej butelki nie wylatuje? Odpowiedzi na te pytania poznali uczniowie klas siódmych na lekcjach fizyki.
11 listopada - "FLAGA W PROBÓWCE"
Klasy siódme na lekcjach fizyki, badając gęstość różnych cieczy, uczciły Święto Narodowe.
Rok szkolny 2021/2022
Tytuł: Sporządzanie i rozdzielanie mieszanin
Mieszaniny to układy złożone z co najmniej dwóch substancji. Jest ich wiele wokół nas.
Sól rozpuszczona w wodzie, mieszanina wody z octem lub alkoholem, mieszanina oleju z wodą, mleko, sok pomarańczowy, napoje gazowane........
Uczniowie klas siódmych sporządzali i rozdzielali mieszaniny metodą chemii w małej skali. Do tej metody wykorzystuje się wiele przedmiotów codziennego użytku, takie jak klamerki (zamiast łapy do probówek), folii aluminiowej (zamiast parownicy), świeczki (zamiast palnika), zaciskacza od kroplówek (zamiast kraniku rozdzielacza), słomki lub wężyka (zamiast profesjonalnej chłodnicy).
MŁODZI CHEMICY z VIII c
Odwrócona lekcja to aktywizująca metoda pracy, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów. Uczniowie klasy VIII c w przygotowali dużo ciekawych doświadczeń, które zaprezentowali swoim koleżankom i kolegom, wykazując się wiedzą i umiejętnościami z zakresu chemii. Tutaj zaprezentujemy te, które możemy wykonać w domu. ZACHĘCAMY DO EKSPERYMENTOWANIA
Doświadczenie 1
WULKAN
Do zrobienia domowego wulkanu potrzebujesz tylko kilku składników i sprzętów, które bez problemu znajdziesz w domu.
Wodę, ocet, sodę oczyszczoną, tacę, folię aluminiową, łyżkę, szklankę,kubek, dwustronną taśmę klejącą, nożyczki.
1.Szklankę przymocuj za pomocą taśmy do środka talerza.
2.Całość owiń folią aluminiową i zrób otwór na środku szklanki.
3.Wulkan z folii aluminiowej postaw na tacy, która zabezpieczy stół i podłogę przed lawą.
4.Do środka szklanki wlej 2 łyżki wody, dodaj łyżkę sody oczyszczonej i całość dokładnie wymieszaj.
5.Do kubka wlej 2 łyżki octu. Jednym ruchem wlej ocet do środka wulkanu i obserwuj, co dzieje się wewnątrz szklanki.
W wyniku reakcji chemicznej, czyli połączenia się octu i sody oczyszczonej, z wulkanu wydobywa się piana. Składa się ona z pęcherzyków napełnionych dwutlenkiem węgla. Podobne zjawisko obserwujemy podczas wybuchu prawdziwego wulkanu.
Doświadczenie 2
GĘSTOŚĆ SUBSTANCJI
Woda, olej, barwnik spożywczy lub atrament, tabletka musująca, wysokie naczynie (np. wąski słoik, szklanka)
1. Wysokie naczynie napełnij w ¼ wodą z barwnikiem,
2. Dodaj olej jadalny około 2/4 objętości,
3. Wrzuć tabletkę musującą,
4. Dla zwiększenia efektu naczynie można podświetlić od spodu.
Wskaźniki kwasowo-zasadowe.
Uczniowie klas ósmych badali odczyn roztworu za pomocą wskaźników kwasowo-zasadowych. Poznali działanie fenoloftaleiny, oranżu metylowego, papierka wskaźnikowego wobec kwasów i zasad.
Tęcza w probówce
"Gęsty olej, rzadka woda"???? Uczniowie klas siódmych oswajali gęstość substancji. Sporządzali roztwory o różnej gęstości i w odpowiedniej kolejności wlewali do probówek.
Każdy w domu sam może wykonać takie doświadczenie. Wystarczą: naczynia (słoiczki, szklanki, wkraplacz, wysokie, wąskie, przezroczyste naczynie - wazonik), woda, barwniki spożywcze lub farbki, może też być kolorowa bibuła.
Wykonanie:
1. do czterech naczyń wlej ok. 50 ml wody
2. Teraz należy zabarwić różnymi kolorami wodę
3. Do pierwszego naczynia wsyp pół łyżeczki soli, do drugiego jedną łyżeczkę soli, do trzeciego półtorej łyżeczki soli, do czwartego dwie łyżeczki soli. Zamieszaj do rozpuszczenia soli.
4. Wlewaj kolejno sporządzone mieszaniny do wysokiego naczynia( zastanów się, który wlać jako pierwszy ) za pomocą wkraplacz, wolno po ściankach naczynia.
5. Wykonaj zdjęcie Swojej tęczy i prześlij na adres: pbrdys@ szkolakm.onmicrosoft.com
Wstawimy je na stronę szkolną.
UDANEJ ZABAWY.