Nasza szkoła przystąpiła do projektu Laboratoria Przyszłości powołanego w ubiegłym roku przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją obu instytucji jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Nasza szkoła otrzymała w sumie do dyspozycji 108 600zł. Do końca grudnia zamówiliśmy sprzęt wykorzystując 60% powyższej sumy. Zamówione artykuły to:
-aparat fotograficzny Canon PowerShot G7 X Mark II,
-drukarki 3D Banach School z pakietem dydaktycznym,
-roboty Abilix Krypton 4,
-Roboty Photon EDU – pakiet rozszerzony,
-LEGO® Education SPIKE™Prime – zestaw podstawowy,
-zestaw edukacyjny Arduino,
-stacja lutownicza HOT AIR z grotem,
-zestaw oświetleniowy,
-mikrofon kierunkowy SaramonicVmic-Mini,
-mikroportSaramonic Blink 500,
-gimbal do aparatu fotograficznego i kamery,
-statyw do aparatu i kamery,
-pistolety do kleju na gorąco,
-młotki ślusarskie,
-wypalarki i lutownice do drewna,
-zestawy pędzli,
-nożyczki,
-małe krosna,
-deski do prasowania,
-żelazka,
-miksery,
-opiekacze,
-czajnik elektryczny,
-noże,
-waga kuchenna,
-miski plastikowe,
-zestaw elektroniczny,
-eksperymenty – obwód prądu,
-listwy antyprzepięciowe,
-pojemniki do przechowywania niektórych sprzętów.
Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany w edukacji wczesnoszkolnej oraz na takich zajęciach jak informatyka, technika, plastyka i fizyka. Mamy nadzieję, że, zgodnie z oczekiwaniami, uatrakcyjni on lekcje, pomoże uczniom poszerzać swoje zainteresowania i pozwoli na rozwijanie różnych umiejętności przydatnych nie tylko w szkole, ale też w życiu codziennym czy może w późniejszym życiu zawodowym.
ROK SZKOLNY 2024/2025
WARSZTATY DZIECKO Z TATĄ
Młotki, gwoździe, wyrzynarka, klej na ciepło...wszystko to poszło w ruch podczas warsztatów Dziecko z Tatą. Tatusiowie wraz z dziećmi z klas I-III spotkali się w wrześniowe czwartkowe popołudnie na zajęciach z drewnem. Rodzinnie przygotowali statki lub łódki, które po skończonej pracy można było zabrać do domu.
#roboty #współpraca
Uczniowie klasy 3a zapoznali dzisiaj młodszych kolegów z klasy 1b z robotami: Photonem i DashDotem. Zademonstrowali jak programuje się drogę dla robotów w aplikacjach i jakie efekty specjalne mogą wykonać podczas podróży. Następnie młodzi adepci programowania sami pracowali na robotach. Kolejny krok za nami....
#roboty #kodowanie
Pierwsze spotkanie klasy 1b z ozobotami. Kodowanie drogi dla robocików okazało się dla dzieciaków mega frajdą. Złapali bakcyla i chcieli więcej. :D
ROK SZKOLNY 2023/2024
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE Z WYKORZYSTANIEM KLOCKÓW
Klocki Lego, znane z dzieciństwa wielu pokoleń, ewoluowały, by stać się narzędziem edukacyjnym wspierającym rozwój umiejętności z zakresu STEM (nauki, technologii, inżynierii i matematyki). Zajęcia komputerowe z wykorzystaniem klocków Lego to nie tylko doskonała zabawa, ale także skuteczna metoda nauki przez doświadczenie, która przygotowuje uczestników do przyszłych wyzwań. Pozyskane z Laboratorium przyszłości zestawy pozwalają na budowanie robotów i innych maszyn, które można następnie zaprogramować do wykonania określonych zadań. Dzięki temu uczniowie nie tylko rozwijają umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, ale także mają okazję do nauki kodowania w przyjaznym i zachęcającym środowisku. Podczas zajęć komputerowych uczniowie klasy 2a zbudowali zgodnie z instrukcją oraz zaprogramowali tańczącą postać. To było dla nich bardzo inspirujące przeżycie.
LEGO EDUCATION SPIKE PRIME
Uczniowie klasy III a pod opieką Danuty Wawrzyniak biorą udział w edukacyjnych wyzwaniach. Wykorzystują na zajęciach dodatkowych zestawy LEGO EDUCATION SPIKE PRIME zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości przenieśli się do parku rozrywki, a następnie zaprogramowali w aplikacji swoje prace. Zadowolenie i zaangażowanie uczniów było bardzo duże. Zajęcia z robotyką to nie tylko zabawa, ale być może początek wielkiej kariery naukowej. Uczniowie mają szansę na rozwijanie kreatywności, pasji, zainteresowań i talentów, które przełożą się na lepszy start w dorosłość, jak również pracy zespołowej i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Makieta funkcjonalnego osiedla na lekcji techniki
Uczniowie klas szóstych rozpoczęli pracę nad makietami funkcjonalnego osiedla. W pracy wykorzystują najróżniejsze materiały, ale najważniejsza jest pomysłowość! Na razie obie klasy mają za sobą po dwie godziny pracy. Na lekcjach wykorzystano sprzęt z Laboratorium Przyszłości: klej na gorąco,nożyczki, nożyki do cięcia papieru, przedłużacze.
TWÓRCZE I KREATYWNE MYŚLENIE Z KOLOCKAMI KORBO
Podczas zajęć adaptacyjnych, które odbyły się w sierpniu na terenie naszej szkoły uczniowie klas pierwszych mieli okazję tworzyć budowle z klocków KORBO. Dzieci konstruowały przeróżne dzieła, które działały. Budowanie pojazdów, które mogły jeździć dzięki ruchomym kółkom okazało się dla dzieci świetną zabawą. Rosła w nich wiara w siebie, iż potrafią złożyć coś, czym mogli się bawić. Dzięki konstruowaniu klockami KORBO pierwszoklasiści uczyli się cierpliwości i współpracy, rozwijali swoją wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową oraz realizowali własne pomysły.
ROK SZKOLNY 2022/2023
KLOCKI KORBO - KODOWANIE - PROGRAMOWANIE
W KLASIE 1 B i 2 A
Uczniowie z klasy 1 b korzystali podczas zajęć edukacyjnych z klocków Korbo, które zostały zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dla dzieci budowanie z klockami Korbo to konstruowanie, zabawa i nauka w jednym. Uczniowie bawiąc się klockami rozwijały logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną oraz pracę zespołową. Natomiast uczniowie z klasy 2 a chętnie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych, kodując i programując na tabletach poprzez wykorzystywanie interesujących i kreatywnych aplikacji multimedialnych. Samodzielnie, swobodnie poszukiwali nowych rozwiązań, wspierali się w trudnych momentach. Uczyli się, że istnieje wiele sposobów na pokonywanie trudności. Zabawa wzbudziła wiele pozytywnych emocji wśród uczniów klas młodszych.
Nauka nie musi być nudna...
14 marca w ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie klasy III b podczas zajęć edukacji matematycznej doskonalili znajomość tabliczki mnożenia, wykorzystując klocki Korbo. Za pomocą kół zębatych dzieci przedstawiały podane przez nauczyciela działania matematyczne.
Uczniowie przekonali się, że nauka z klockami to świetna zabawa. Na pewno jeszcze nieraz ten środek dydaktyczny "zagości" na naszych zajęciach.
PIROGRAFY
Przy pomocy pirografu, czyli wypalarki do drewna, można stworzyć bardzo ciekawe dekoracje. W lutym na zajęciach indywidualnych powstała pierwsza taka oto tabliczka. Pirografy zakupione oczywiście w ramach Laboratorium Przyszłości.
EKSPERYMENTY
W styczniu na zajęciach indywidualnych z techniki omawiano podstawy budowania obwodów elektrycznych. Poznanie podstawowych symboli, ich znaczenia oraz ćwiczenie sposobu łączenia poszczególnych elementów ułatwił zestaw zakupiony w ramach #Laboratorium Przyszłości "Eksperymenty - obwód prądu"
Dash i Dot zostały zakupione w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
Te sympatyczne roboty urozmaiciły naukę języka polskiego w grupie klas I-III.
Na jednych z pierwszych zajęć we wrześniu dzieci poznawały nazwy przyborów szkolnych takich jak: ołówek, gumka, długopis, linijka, kredki, zeszyt, książka, pisaki. Następnie przedmioty te zostały umieszczone na dywanie. Sterujące robotem dzieci miały za zadanie doprowadzić sprzęt do wybranego przedmiotu i podać jego nazwę w języku polskim. Jeśli przedmiot został poprawnie nazwany, można było szukać następnego. U dzieci nauka i rozwój są nierozerwalnie związane z zabawą. Uczniowie klas I-III bawiąc się, jednocześnie się uczą. Wykorzystanie zabawy w procesie nauczania jest więc niezbędne, by odnieść sukces w edukacji. Zabawa wnosi do procesu kształcenia pierwiastek swobody i twórczości, uatrakcyjnia go i intensyfikuje.
Na zajęciach dodatkowych w klasie 2 a uczniowie wykorzystywali pomoce pozyskane z projektu Laboratoria Przyszłości. Pracowali z zestawem LEGO Education Spike Prime oraz zaprzyjaźnili się z robotem Photon. Uczniowie chętnie angażowali się w zajęcia, tworząc różne roboty, pojazdy, czy postacie. Dzieciom podczas pracy towarzyszył uśmiech i zadowolenie.
LITTLE AND BIG ADVENTURES OF DRAGONFLY
Jest to międzynarodowy projekt eTwinning realizowany przez uczniów klasy 1 a. Jednym z zadań projektowych było przedstawienie „ważki”. Dzieci postanowiły wykorzystać w tym celu klocki Korbo.
Klocki Korbo w edukacji technicznej
Pomyśl, zbuduj i zakręć
Uczniowie klasy 2b budowali wielowymiarowe modele. Ruchome mechanizmy kół zębatych zachęcały do poznawania zasad mechaniki przy równoczesnym rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i motoryki małej. Klocki zapewniły uczniom wiele wyzwań, a także były okazją do wspaniałej zabawy.
Korbo Space